Sabtu, 4 September 2010

Lama ke sekejap

5 bulan kat Jepun. Lama ke sekejap?
Bagi aku lama ke sekejap ni depends. Kalau bab study, satu sem tu rasa kejap je. Pegi-balik kelas, makan, tido. Sama rutin. Pejam celik pejam celik, dah final exam. Jangan pejam tak celik-celik sudah la.
Tapi satu part, aku rasa lama. Benda yang aku aku selalu tengok di Malaysia dan SANGAT sukar ditemui di Jepun. Orang cakap macam nasik jugak la. Makanan ruji orang Malaysia. Sehari tak makan, cakap “dah lama aku tak makan nasi”. Macam sehari tak makan boleh mati. Hmmp.
Kat sana aku rindu betol nak tengok bilik yang manusia di dalamnya berdiri, bongkok dan duduk. Ulang dan ulang beberapa kali. Bagi yang tak kenal apa itu Islam, memang pelik. Tapi aku anak Melayu-Islam, arif benar apa yang mereka lakukan. Ritual mengenal Tuhan.
Aku juga rindu menengok paip renek yang airnya dialirkan ke dalam longkang. Barisan beberapa paip air yang berkongsi sinkinya. Air suci pembersih diri.
Sekarang aku dah boleh tengok sume tu.
*bilik manusia berdiri bongkok duduk
*paip air rendah masuk longkang
Untuk seminggu dua ni, tak perlu la aku sembahyang tepi tangga lagi. Tak perlu la aku angkat kaki dalam sinki lagi untuk amek wudhuk. Rasa lebih senang dan tenang.

Tiada ulasan: