Isnin, 6 September 2010

Soalan killer 2

Ni sequel entri aku hari tu. Terlupa nak masukkan. Aku rasa ni pun boleh masuk list jugak ni.
Aku jugak agak kurang senang bila mendengar soalan ni.
Kalau dalam bahasa Jepun, ____ panggil apa? (isikan tempat kosong dengan kata kerja @ sifat yang sesuai)
Bila aku ditanya soalan ni, otak aku dikerah bekerja dengan turbo power. Sebab aku puas memikir, dilema nak jawab ke tak. Aku tak nak cakap Jepun di kalangan masyarakat yang langsung tak memahami bahasa Jepun. Macam guna verbal language dengan orang pekak. Kalau diorang nak belajar pun, aku tak nampak pulak ada yang pegang buku nota, take note apa yang aku nak cakap. Kalau aku tak jawab, aku pulak kena tembak. “Dah lama kat Jepun, takkan tu tak tahu”.
Contoh,
A: Kat Jepun, ‘sedap’ orang cakap apa?
Aku: (Fikir setengah minit. Semua orang stare aku. Tunggu jawapan) Umai.
Jawapan ringkas. Aku ingat aku dah berjaya puaskan hati diorang.
A: Bukan. Orang Jepun cakap sedap tu ‘Ajinamoto’.
Sangkaan meleset. Boleh tahan lawak antarabangsa dia. Semua gelak. Kecuali aku. Damn. Aku tak tahu nak bagi reaksi apa untuk lawak tadi. Pancit akal aku pikir kat mana funny spot ayat dia tu. Tak jumpa. Aku buat muka toya.
Sekali lagi,
B: Bahasa Jepun, ‘berlari’ orang cakap apa pulak?
Aku memilih untuk diam kali ni. Itu yang terbaik, aku fikir. Dia tengok aku macam terkelip-kelip mata nak jawab. Dia tolong jawabkan.
B: Orang Jepun panggil ‘berlari’ tu ‘hugga’.
Nah! Apa tu? 3 tahun aku belajar bahasa Jepun, tak penah terkeluar pulak vocab tu. Tapi macam biasa, makhluk-makhluk yang langsung tak tahu-menahu bahasa Jepun tu ketawa terbahak-bahak. Kelakar agaknya. Aku juga macam biasa. Pandang kiri kanan. Cuba nak gelak. Tak berkesan. Blur.
Aku orang Melayu. Bangsa yang kaya dengan adab tatasusila. Penuh budi pekerti.
Kalau tak, nak je aku bagi respon,
Hahahahahahhahaha (sound effect: gelak celaka) .. Lawak la. Nak lagi, nak lagi.
Hahahahahahahahah(sound effect: gelak celaka) ..lawak la. sekati berapa ya uncle?
Mujur aku orang Melayu.

2 ulasan:

Has berkata...

haha :D 気持がよーくわかります!

rekbing berkata...

sensei lg berpengalaman kan..buat cmne sensei, adik-beradik, layankan la saje :D