Sabtu, 19 Februari 2011

It makes sense

#Ini cerita dari sahabat aku.

Kadang-kadang kita selalu segan dan cuba mengelak mengaku status keislaman kepada orang bukan Islam. Terutamanya bila di negara orang yang Muslimnya hanya golongan minoriti. Terlalu sikit. Macam debu. Ditiup fuh sekali hilang tak nampak. Kadang-kadang golongan muallaf dari negara luar sendiri pelik kenapa kita orang Islam ni sendiri malu nak menyebarkan Islam. Taknak menyebarkan kalimah yang agung. Yela, ilmu dada pun tak kental apakan nak dikongsi dengan orang. Itu jawapan personal aku.

*tengok bayang2 kamu. jangan lari darinya. itulah kamu (melainkan waktu senja. masa tu bayang2 akan jadi panjang sedikit, walaupun pada hakikatnya kamu tak lah setinggi mana)

Kadang-kadang (maaf aku banyak guna "kadang-kadang"), aku kesian kat puak2 atheist, especially Japanese. Nampak macam segalanya gah, mereka punya apa saja. Tapi hakikatnya di dalam kosong. Maksud aku rohani. Masih tercari-cari satu 'kuasa' itu. Tapi tak tahu apa.

Aku juga selalu pening kepala bila nak explain pasal Islam kat Japanese. Puas menjana akal mencari jawapan terbaik mudah difahami dan tidak melampau. Tanya kenapa itu kenapa ini. Yela kita orang melayu kadang2 mana amek tau. Mana amek peduli. Dah dari kecik dididik camtu. Nak tanya takut kena ligan dengan parang keliling kampung. Payah. Tak berani I. I bukan jaguh pecut.

Contoh soalan paling common.

#Nombor1 (Sembelih)
A: Aku tau korang tak bole makan babi. Ayam/daging pun tak bole jugak ke?
B: Bukan tak bole. Boleh. Tapi kena SEMBELIH dulu.
A: Ishh. Kejamnye..
*Kau ingat bangsa kau proses ayam tu tak kejam ke? Kau tahu?*
B: (Tarik nafas dalam2) Mungkin dengan SEMBELIH, haiwan lagi cepat mati.
It makes sense.

#Nombor2 (Tuhan)
A: Apa bukti kat dunia ni ada Tuhan?
B: Kalau aku cakap, phone kau yang canggih boleh tengok tv, surf tenet, boleh jadi kredit untuk vending machine bla..bla... (korang sambung sendiri) tu terjadi dengan sendiri, kau percaya tak?
A: Mesti la tak. Mana mungkin. Mesti ada orang create.
B: Sama lah jugak konsepnya. Kalau fone yang bagi korang tu maha hebat pun ada pencipta iaitu manusia, confem lah manusia yang mencipta gadjet yang maha hebat tu ada Maha Penciptanya, bukan?
A: ...
It makes sense.

p/s: Ini 2 contoh soalan je. Kalau korang ade soalan2 common dan jawapannya, bolehlah share. Aku, bila ditanya soalan2 ugama sebegini, aku jadi macam bait lagu popular Elyana. Tak tercapai akalmuku. *sigh*

7 ulasan:

say- O berkata...

di malaysia, masyarakat kita tak menggalakkan orang muda untuk bertanya dan berfikir out of the norm. asal ada soklan yang provokatif, kontroversi sket je dalam agama, habisla kamu dicop sebagai murtad-kafir. contoh paling senang-valentine issue. hahahaha.

apapun, pandai2 la hang jawab kat awek2 jepun sana.mungkin hang kena cari ilmu menjawab yang simple tapi padat,haha.

rekbing berkata...

tu la pasai. xbole ada pihak lawan arus skit. suma bangkit. konon2 nk tegakkan agama. hmp

btw, karoi blog hg ada malware pa ntah. aku xbole masuk

kyo_9 berkata...

try g masjid kt Jpon.. diorang ada banyak buku ttg Islam yg diletak kt situ secara percuma ntk diambil.. ko amik pastu letak kt lab ntk standby.. depa tanya, ko bagi buku tuh kt depa..

rekbing berkata...

@kyo: tgk la kat lab nnt camna crita. kalo ak kene attack kaw2, smpai xbole defend, ak pakai cara ni. tq :)

say- O berkata...

aik? malware???
ok je orang lain bukak. pelik?

MJ berkata...

itu dengan kafir... dgn islam sendiri ?? mJ selalu diaju soklan oleh muslim kita.. bila diberi jawapan, ditentang pulak.. macam agama Allah ni satu permainan.. itu lebih dugaannya.. nway, selamat menempuh dugaan sbg muslim... :)

rekbing berkata...

@mujahadah: org islam kt msia berada di zon selesa. kdg2 kita xterlintas pun bnda2 camtu kan.. :)