Sabtu, 17 Julai 2010

9 Gol Kontroversi Terhangat!

Asyik-asyik artis yang bikin panas, bola sepak juga mahu bikin panas. Mari scroll ke bawah sambil membaca entri yang panjang 3 kilometer ni.

1. Geoff Hurst (England vs West Germany, World Cup 1966 –Final)
No comment. Macam biasa, masalah bola lepas takak (line) ke tak. Segalanya di tangan linesman. What goes around come around (tak paham? Rujuk gol kontroversi no 9). *Hensem gila goalkeeper Germany pakai cap main bola. Haha.

2. Maradona (Argentina vs England, World Cup 1986 – Quarter final)
Ni gol paling kontroversi dalam sejarah World Cup. Jaringan gol pakai tangan. Tahun ni jugak Argentina menjulang Piala Dunia. Orang cakap tuah ayam nampak di taji, tuah Maradona di tangan, kot. Permainan berkesudahan Argentina menang 2-1. Tangan kiri ‘keramat’ Maradona juga digelar hand of god. Dah jadi kepercayaan (agama) dah pun. Dah ada pengikut jugak (sama la dengan jenis Ayah Pin ni).

3. Luis Garcia,Liverpool (Liverpool vs Chelsea, Champions league 04/05 – Semi Final)
Gol yang tinggi nilainya. Digelar “gol hantu” oleh Jose Mourinho. Sepakan Luis Garcia dihalang oleh William Gallas di atas garisan gol. Dengan tuah gol ni, Liverpool mara ke final seterusnya menjuarai Champion League ke atas AC Milan dalam match yang penuh drama. Kredit untuk Jerzy Dudek.

4. John Eustace, Watford (Watford vs Reading, 2008)
Linesman cuba menjadi hero dengan membuat keputusan yang dirasakan telus. Linesman berkenaan, Nigel Bannister (antara ref termuda – 25 tahun) menghadiahkan gol ketika keadan kacau-bilau di depan gawang, walaupun bola kelihatan 2 meter dari luar garisan gol.

5. Freddie Sears, Crystal palace (Bristol City vs Crystal Palace, 2009)
Bola yang wajib gol sepakan Sears itu melantun keluar kembali setelah hit stanchion. Gol dibatalkan. Malang sekali. Kata Neil Warnock, Crystal Palace boss, “teknologi boleh menghantar manusia ke bulan, tapi manusia masih belum mampu memasang beberapa sensor untuk memastikan bola itu gol ataupun tidak.”

6. Darrren Bent, Sunderland (Sunderland vs Liverpool, EPL - 17 October 2009)
Bola yang dirembat Bent terbias apabila berlanggar (berlanggar?) dengan beach ball. Gol akibat bola pantai milik penyokong Liverpool sendiri, seorang kanak2 innocent. Kelakar tengok reaksi Reina seakan-akan “eh, yang mana satu ni, mana satu ni?” Panik bila tengok bola sepak juga boleh melakukan belahan dedua. LOL

7. Dirk Kuyt, Liverpool (Liverpool vs Benfica, UEFA League 2010)
Walaupun gol dibatalkan kerana offside oleh linesman, Dirk Kuyt mengambil kesempatan menggunakan aset rambut sexynya untuk mempengaruhi ref supaya golnya dibenarkan. Dia berjaya. Ya, manusia boleh berubah fikiran.

8. Theirry Henry (France vs Ireland, World Cup Qualifier 2010)
Bola ditahan oleh tangan Henry sebelum menghantarnya ke Gallas. Sebab gol ni, France masuk World Cup 2010. Kalau tak, Henry tengok WC live dalam tv je la, sambil makan popcorn. Hehe. Malangnya, di WC, France bukan saja tak boleh ke pusingan kalah mati, malah berada di tempat tercorot dalam group. Amek kau. Karma.

9. Frank Lampard (England vs Germany, WCup 2010 2nd round) *Geoff Hurst’s karma
Memang terang2 nampak bola lepas line, tapi nok wak guano, ref oyak gituh (tudia ambo dah kecek klate doh!). Pembatalan gol ni telah memadamkan terus semangat England yang tiba2 mencanak setelah baru saja menyamakan kedudukan hasil tandukan Matthew Upson. Keputusan kalah 1-4. Aku rasa tak gol. Kenapa?

Gol ke tak, jangan salahkan ref. Biasalah manusia, buat silap. Mana tahu masa tu mata diorang masuk habuk ke. Kan. Tapi, kalau gol maka gol la. Terlajak perahu tak boleh diundur (sebab perahu tak ada gear reverse)

p/s: Ni sume dunia je. Jangan marah2 sampai bakar kerusi tau!

Sumber MirrorFootball

2 ulasan:

NSFM berkata...

I x suka bola dan bola juge x suka I :))

rekbing berkata...

jujurnye~ :D